Hoe zit het eigenlijk met vitamine D?

20 oktober 2017

Veel mensen hebben een tekort aan vitamine D en daarom is het nemen van extra vitamine D erg populair. Het is heel goed dat dit tekort aandacht krijgt, omdat een te laag gehalte van vitamine D allerlei lichamelijke en psychische gevolgen kan hebben. Echter is het zo dat onze lichamen niet heel goed reageren op de hoge inname van één enkel soort vitamine of mineraal, omdat dit in de natuur niet kan voorkomen.

Balans vitaminen en mineralen is van belang
Voedsel bevat normaal gesproken een ruim aanbod van vitaminen en mineralen en deze dienen elkaar in het lichaam in balans te houden. Om een bepaalde vitamine goed zijn werk te kunnen laten doen, heeft het lichaam weer iets anders nodig om dit te laten gebeuren. In het geval van vitamine D heeft het lichaam bepaalde hoeveelheden Magnesium nodig om vitamine D zijn werk te kunnen laten doen.

Combinatie van vitamine D en Magnesium
Dat vitamine D en Magnesium met elkaar samenhangen is helaas vrij onbekend. Als men hoge doses vitamine D neemt om klachten aan te pakken, zoals veel therapeuten momenteel voorschrijven, dan verbruikt het lichaam al zijn voorraden van Magnesium. Veel mensen hebben al een licht tekort aan Magnesium, iets dat met bloedtesten niet is te ontdekken. Als men dan vervolgens vitamine D in hoge doses toe gaat voegen, dan verbruikt het lichaam in hoog tempo de Magnesium die nog voorhanden is.

Gevolgen tekort aan Magnesium
Een tekort aan Magnesium kan allerlei problemen en symptomen geven, zoals slapeloosheid, trillerig zijn, spierkrampen, angstgevoelens, hartkloppingen, constipatie, hoofdpijn en allerlei pijnklachten. Een Magnesium gebrek kan dus ontstaan door het gebruik van vitamine D. Daarnaast is het zo dat als men niet voldoende Magnesium meer heeft, de vitamine D ook niet goed zijn werk kan doen. Men heeft dus niet de voordelen van de vitamine D als men niet voldoende Magnesium neemt. Het is van belang dat als men vitamine D slikt, er ook een hoogwaardig Magnesium product bij genomen dient te worden.

Vitamine K
Veel mensen slikken vitamine D samen met Calcium tegen botontkalking op voorschrift van hun arts. Helaas is het in de medische wereld nog steeds niet doorgedrongen dat als men vitamine D slikt, er ook altijd vitamine K genomen dient te worden. Dit is noodzakelijk omdat Vitamine D ervoor zorgt dat de extra Calcium in het bloed wordt opgenomen, maar het is de Vitamine K die ervoor zorgt dat de Calcium ook daadwerkelijk in het skelet terecht komt en niet de verkeerde weefsels gaat verkalken. Gelukkig hebben veel fabrikanten in de supplementenwereld excellente vitamine D3 met K2 op de markt, die door therapeuten veel worden voorgeschreven. Als men dergelijke producten aanvult met het slikken van een hoogwaardig Magnesium preparaat, dan heeft het lichaam alle voordelen van het nemen van deze middelen die elk hun specifieke werking hebben in het lichaam.