Wat is de beste manier om geleidelijk gewicht te verliezen?

19 januari 2018

Is het verminderen van het aantal calorieën de meest efficiënte manier om af te vallen? In de natuurgeneeskunde is dit een achterhaald feit. Kijk maar naar mensen die alles kunnen eten en nooit aankomen. Hoe zit dit dan precies?

Fast en slow metabolisme
Het verschil tussen mensen die nooit aankomen en mensen die van een paar karige maaltijden per dag nog niet afvallen, is dat de eerste groep een verbranding heeft die erg snel is. Dat noemen we een ‘fast metabolisme’. Degenen die met weinig eten nog aankomen hebben een ‘slow metabolisme’. Een slow metabolisme houdt in dat het eten niet optimaal verbrand wordt en dus ook niet voldoende in de cellen aankomt als energie. De energie uit voedsel gaat dan naar de vetcellen die vervolgens opzwellen en dan zal je dus dikker worden. Minder calorieën eten is dan niet helemaal de juiste oplossing, maar de verbranding van het lichaam optimaliseren wel.

Intermittent Fasting
De hamvraag is hoe men dit teweeg kan brengen. Er is een methode die ‘Intermittent Fasting’ heet, oftewel vasten met tussenpozen. Je eet dan bepaalde tijden niet. Er zijn verschillende manieren om dit uit te voeren. Je kunt bijvoorbeeld 1 dag in de week niet eten, maar dat is voor de meeste mensen niet zo aantrekkelijk. De makkelijkst uit te voeren methode is dat men een aantal uren per dag niet eet. Bijvoorbeeld na 19.00 of 20.00 uur in de avond niets meer eten en de volgende dag in de ochtend ook niet eten. Op deze wijze kun je tussen de twaalf en twintig uur lang niets eten. De ideale tijd om niets te eten verschilt tussen mannen en vrouwen. Voor mannen ligt dit tussen de zestien en tweeëntwintig uur en voor vrouwen is dit tussen de twaalf en zestien uur. Vrouwen hebben dus een kortere tijd nodig om het gewenste effect te bereiken dan mannen en dat ligt aan het verschil in hormonen tussen mannen en vrouwen.

Wetenschappelijk onderzocht
De reden dat vasten zo’n positief effect op schadelijke processen in het lichaam heeft, is dat er tijdens vastenperioden allerlei biochemische en moleculaire veranderingen in het lichaam plaatsvinden, zoals een verhoging van bepaalde beschermende eiwitten, antioxidant enzymen, vitamine E en co-enzym Q10. Deze hebben allemaal een beschermende werking en gaan ontstekingen en oxidatieve stress tegen. Dit is tegenwoordig uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en de effecten van het versnellen van het metabolisme zijn erg bevredigend.

Levensstijl aanpassen
Natuurlijk moet je dit niet zien als een crash dieet, maar dat is nu ook net wat je niet moet willen. Het voordeel van intermittent vasten is dat je je levensstijl aanpast op een permanente wijze, zodat je lichaam als je niet eet de tijd krijgt zich eens goed te herstellen. Na ongeveer een week zal je merken in de ochtend helemaal geen honger meer te hebben en het helemaal niet voelt alsof je jezelf iets ontzegt. Iedereen zal begrijpen dat je gedurende de tijd dat je wel eet, het niet de bedoeling is je helemaal vol te eten met allerlei ongezonde dingen ter ‘compensatie’.

Het is van belang gezond te blijven eten
De beste eetwijze om zo gezond mogelijk te blijven en goed op gewicht te komen is een leefwijze zoals Paleo eten of Ketogeen eten. Als men na het vasten weer gaat eten, is het van belang om voedingsmiddelen te nemen die hoogwaardige eiwitten bevatten en daarbij de juiste gezonde vetten. Als dit het eerste is dat men eet, dan schiet je bloedsuikerspiegel niet meteen omhoog en houd je hem gedurende de hele dag stabiel. Dit zorgt ervoor dat je geen trek in ongezond voedsel krijgt. Je kunt ook al een heel eind komen als je je ontbijt overslaat en daarbij gewoon gezond eet. Ongeacht wat voor eetwijze je volgt, het intermittent vasten is altijd de moeite waard als je je vetverbranding wilt ‘resetten’.