Waarom nachtschades niet goed voor de darm zijn

25 juli 2018

Misschien heb je al eens gehoord over zogenaamde “nachtschades”. Wat zijn dat nu precies? Nachtschades zijn een groep van groenten die na ontdekking van de Verenigde Staten in Europa zijn geïntroduceerd. De groenten die tot deze groep behoren zijn onder andere: aardappelen, pepers, paprika’s, tomaten en aubergines. Zoete aardappelen behoren niet tot deze groep.

Nachtschades en ons spijsverteringsstelsel
Het is moeilijk voor te stellen dat men voor die tijd deze voedingsmiddelen niet at. Terwijl ze op het eerste gezicht zo gezond lijken. We eten deze voedingsmiddelen dus pas een paar eeuwen en daar zit nu net een probleem qua stoffen die ze bevatten. In deze groep groenten zitten namelijk stoffen die wel degelijk als giftig kunnen worden aangemerkt. Het menselijke spijsverteringskanaal past zich in een periode van meerdere eeuwen maar een beetje aan bepaalde voedingsmiddelen aan. Aan bepaalde giffen in de nachtschades hebben de menselijke lichamen zich echter nog niet kunnen aanpassen.

Nu bevatten deze groenten allerlei stoffen, zowel gezonde als giftige. Zelfs de medische wetenschap is het er over eens dat een aantal van deze giftige stoffen reuma, allergieën en ontstekingen kunnen veroorzaken. Het stofje dat het meest schadelijk is in deze groenten noemen we Lectines.

Wat zijn nu precies Lectines?
Lectines zijn stofjes die planten zelf produceren. Dit gebruiken planten als afweer tegen dieren zodat ze niet opgegeten worden. In de natuur zijn dieren namelijk erg gevoelig voor deze stoffen. Als ze er ooit van geproefd hebben zullen ze deze soort niet nogmaals eten. Dit geld niet alleen voor zoogdieren, maar ook voor insecten bijvoorbeeld. Zo zorgen lectines er in de natuur voor dat een plantensoort in stand blijft.

De hoogste concentratie lectines bevindt zich in de schil en de zaden van deze groenten, dus die dient eigenlijk helemaal vermeden te worden. Langdurig koken heeft ook een verminderend effect op de lectines, vandaar dat onze overgrootmoeders hun groenten erg lang lieten opstaan.

Wat is het effect van de lectines voor onze gezondheid?
Lectines zorgen ervoor dat als wij ze eten, ze de tussenstukjes in onze darmwand worden doorgesneden. De tussenstukjes in de darmwand zijn de stukjes die de verbinding maken tussen de cellen van de darmwand zodat deze niet uit elkaar valt. Deze tussenstukjes noemen we ook wel de Tight Junctions wat ‘Strakke Verbindingen’ betekent in het Nederlands. Je kan de Tight Junctions zien als een soort elastiekjes die tussen de cellen zitten en als die belast worden zullen ze op den duur breken. Eigenlijk hebben alle cellen in ons lichaam zulke verbindingen, want zonder die verbindingen zou ons lichaam helemaal uit elkaar vallen.

Beschadiging van Tight Junctions
Juist die verbindingen in de darmwand zijn erg gevoelig voor de Lectines. Dit komt doordat de lectines een tijdje in de darm liggen tijdens het verteringsproces. Omdat we pas een paar honderd jaar met deze voedingsmiddelen in aanraking komen, hebben onze lichamen nog geen tijd gehad zich door evolutie aan te passen. Hierdoor is ons lichaam niet in staat om de lectines onschadelijk te maken. Bij het eten van onder andere aardappelen, pepers, paprika’s, tomaten, courgette’s, bonen en aubergine’s hebben de lectines dus vrij spel. Ze beschadigen de Tight Junctions, die op den duur uit elkaar vallen. Dit is de oorzaak van wat in de alternatieve wereld het lekkende Darm Syndroom wordt genoemd.

Wat kunnen we hier aan doen?
Allereerst is het belangrijk deze lectines een tijdlang flink te vermijden zodat de darmwand de kans krijgt zich te herstellen. Gelukkig is de darmwand gemaakt van een weefsel dat zich snel kan helen, net als de huid. Door een systeem van darmreiniging en darmheling te combineren met een dieet dat vrij is van lectines, dan kan de darm zich perfect herstellen.

Het is dus belangrijk om de nachtschades een tijd lang helemaal van het menu te schrappen. Behalve de genoemde groenten, zitten er ook lectines in alle graansoorten, ook de alternatieve soorten. Daarnaast zitten er lectines in rijst en mais en in alle soorten bonen. Als je na het helen van de darmwand de voedingsmiddelen met lectines weer wilt gaan introduceren, kan je ze het beste schillen, van de zaden ontdoen en eventueel in de snelkook pan koken. Ook al deze groentensoorten die uit blik komen zijn doorgaans erg goed geweekt, geschild en ontdaan van de zaden zodat ze makkelijker te verteren zijn.