Waarom is maagzuur zo goed voor je?

14 april 2017

Het goed functioneren van het spijsverteringskanaal is van het grootste belang voor de gezondheid van het gehele lichaam. Dit is bij veel mensen bekend, maar meestal denkt men aan het optimaal functioneren van de darm. Wat daarbij echter vaak over het hoofd gezien wordt is het belang van het hebben van voldoende maagzuur.

Goed kauwen is belangrijk
De spijsvertering begint eigenlijk al in de mond, waarbij het goed kauwen van het voedsel al heel belangrijk is. Het is de bedoeling dat de voedseldeeltjes door de kiezen goed vermalen worden, zodat wanneer het voedsel eenmaal in de maag is aangekomen, het maagzuur er aan alle kanten goed bij kan komen. In de maag hoort het voedsel blootgesteld te worden aan een bad van maagzuur, waar het ongeveer twee uur lang in zou moeten blijven. Dit is met name voor de vertering van eiwitten essentieel. Alle eiwithoudende voedingsmiddelen, zoals vlees, horen twee uur lang ‘gemarineerd’ te worden in een badje van maagzuur, dan pas kan het lichaam er de juiste voedingsstoffen uit halen. De eiwitten worden dan omgezet in aminozuren, dit zijn de bouwstenen van het lichaam. Zonder voldoende aminozuren kan het lichaam zich niet goed herstellen en is ziekte het gevolg.

Minder maagzuur naarmate men ouder wordt
Een persoon van ongeveer 50 jaar oud maakt ongeveer de helft van de hoeveelheid maagzuur aan dan toen hij 25 jaar oud was. Dit verklaart ook waarom veel mensen in hun tienerjaren alles konden eten, inclusief de meest slechte fastfood combinaties, zonder daar noemenswaardige problemen van te krijgen. Dezelfde persoon kan dat rond zijn 40e echter beter helemaal niet meer doen, omdat er dan bij gebrek aan voldoende maagzuur allerlei directe problemen door komen. Naast het feit dat het sowieso erg ongezond is om fastfood te nuttigen, zijn oprispingen, winderigheid, maagpijn etc. dan het gevolg voor iemand van deze leeftijd.

Problemen in het lichaam
Door het tekort aan maagzuur beginnen er systemen in het lichaam problemen te krijgen. Allereerst raakt de opname van de nodige voedingsstoffen verstoord. Een gebrek aan aminozuren in het bloed geeft een mindere beschikbaarheid van neurotransmitters en dit kan leiden tot mentale stoornissen, zoals depressie en angsten. Daarnaast is het van het grootste belang voldoende maagzuur te hebben omdat dit er ook voor zorgt dat veel vitaminen en mineralen goed kunnen worden opgenomen, met name Foliumzuur, vitamine B12 en ijzer.

Veel ziekten zijn het gevolg van te weinig maagzuur
Te weinig maagzuur leidt tot disbalans in de darmflora. Maagzuur hoort de eerste barrière te zijn voor ziekmakende bacteriën die door het zuur gedood horen te worden. Dit is duidelijk zichtbaar bij de hond, die als vleeseter zeer veel maagzuur aanmaakt en met gemak bedorven vlees kan eten zonder daar ziek van te worden. De mens die steeds minder maagzuur aanmaakt naarmate zijn leven vordert, krijgt te maken met allerlei ziekmakende bacteriën die zijn maagdarmkanaal overwoekeren. Dit kan leiden tot allerlei ziekten van het maagdarmkanaal zelf. Men kan dan denken aan maagzweren, ziekte van Crohn, lekkende darm syndroom, Colitis Ulcerosa etc. Ook chronische infectieziekten, zoals Hepatitis, Lyme, Epstein-Barrvirus etc. worden in verband gebracht met te lage gehaltes aan maagzuur. Alle bacteriën die deze ziekten veroorzaken vormen ook een slijmlaag in de darmen, de zogenaamde biofilm.

Maagzuurbranden geen gevolg van te veel maagzuur
Veel mensen die lijden aan ‘maagzuurbranden’ denken dat dit door een te hoge productie aan maagzuur komt. Het tegenovergestelde is echter waar. De maag heeft aan de bovenkant een sluitspier die wanneer men gegeten heeft de maag dient af te sluiten als een soort deur die dicht gaat als je binnen bent. Deze sluitspier krijgt het signaal om te sluiten als er voldoende maagzuur is geproduceerd door de maag zelf om het binnengekomen eten te verteren. Kan de maag echter niet voldoende maagzuur produceren, dan kan op den duur de sluitspier niet meer goed sluiten. Dat is het moment dat men delen van de maaginhoud naar boven krijgt. Dit ervaart men dan als een soort van ‘zure oprispingen’ of het zogenaamde ‘maagzuurbranden’. Men denkt dan dat er een teveel aan maagzuur is en neemt vaak een maagzuur remmend tabletje. Dit is echter zeer schadelijk voor het lichaam omdat deze tabletjes het al zo weinige maagzuur in de maag neutraliseren en men het voedsel dan helemaal niet meer goed verteerd. Dit heeft vaak een disbalans van mineralen in het lichaam tot gevolg en met een dergelijk laag gehalte aan maagzuur zal de sluitspier van de maag helemaal niet meer sluiten. Dan raakt men dus verslaafd aan de tabletjes, omdat men steeds meer en meer oprispingen krijgt met zo weinig maagzuur.

Problemen met het ademhalingsapparaat
Ook zijn veel klachten van het ademhalingsapparaat terug te voeren naar een te laag gehalte aan maagzuur. De maag en de longen hebben een soort van gemeenschappelijke ingang bij de keel. Bij een te laag gehalte aan maagzuur vormen zich vaak kolonies van ziekmakende bacteriën bij de ingang van de maag, die vooral als men slaapt vanwege de houding omhoog kunnen komen. Het kan dan zijn dat men deze bacteriën inademt en zo een infectie of irritatie aan de keel, slokdarm, bronchiën of longen oploopt. Dit komt dan niet van buitenaf, maar vanuit het lichaam zelf. Daarnaast is het zo dat als deze situatie slechts in het beginstadium is, men daar nog geen echte infecties van krijgt, maar ‘slechts’ irritatie aan de keel en luchtwegen. Dit kan resulteren in een overmatig ‘schrapen’ van de keel, kuch of kriebelhoestjes, een verergering van bestaande astma en een piepende ademhaling.

Hoe kun je een tekort aan maagzuur oplossen?
Het is duidelijk dat veel lichamelijke klachten het gevolg zijn van te weinig maagzuur. Gelukkig is dit een probleem dat met natuurlijke middelen is op te lossen. Allereerst is het belangrijk een gezonde leefwijze na te streven. Als iemand zijn problemen probeert op te lossen, maar leeft op een dieet van fastfood, zal het niet zo veel uithalen. Het gewone zout, dat door de medische wetenschap totaal ‘verketterd’ is, is een bouwsteen van ons maagzuur. Echter dient het dan wel ongeraffineerd zeezout of Himalaya zout te zijn, anders werkt het niet. Het eten van gefermenteerd voedsel, zoals rauwe zuurkool of andere gefermenteerde groenten of bonen (natto, een Japans gefermenteerd bonenproduct), dragen bij tot een goede maagzuur productie. Ook is het heel eenvoudig supplementen te nemen die maagzuur bevatten, dit noemen we ‘HCL’. Deze supplementen zijn voor veel mensen van levensbelang, hoewel niet iedereen dit beseft.