Wat is het belang van gefermenteerd voedsel?

13 juni 2018

Het hebben van een gezonde darmflora is belangrijk voor het hebben van een goede gezondheid. De darm werkt letterlijk als ons tweede brein en produceert zelfs meer van de neurotransmitter serotonine dan de hersenen zelf. Serotonine zorgt ervoor dat we ons goed voelen. In het darmstelsel leven ontelbare bacteriën, zowel goede als slechte.

Te veel slechte bacteriën kunnen voor klachten zorgen
Het is van belang ervoor te zorgen dat de goede bacteriën overheersen. Als dat niet het geval is, kunnen er klachten ontstaan. Zodra men ervoor zorgt dat de darmwerking weer in balans is en het spijsverteringssysteem weer optimaal functioneert, zal men verbaasd zijn over de hoeveelheid symptomen die eigenlijk werden veroorzaakt door de onbalans in de darmen. Deze kunnen verdwijnen als de balans weer is hersteld.

Darmwerking in balans brengen
Om dit herstel te kunnen bereiken is het belangrijk dat er een aantal stappen worden genomen. Eerst dient er een goede darmreiniging te worden uitgevoerd om al het oude vuil die de slechte bacteriën in stand houden te verwijderen. Hierna dient men een probioticum te nemen. Wat veel mensen niet weten is dat na het doen van een darmreiniging het aanpassen van het voedingspatroon  belangrijk is. Past men dit niet aan, dan krijgen de goede bacteriën niet de kans zich goed te ontwikkelen in de darm.

Gefermenteerd voedsel
Dit is waar de gefermenteerde voedingsmiddelen goed van pas komen. Dit zijn voedingsmiddelen die goede bacteriën de juiste voedingsbodem geven. Deze voedingsmiddelen hebben door fermentatie een proces ondergaan waardoor ze veel goede bacteriën zijn gaan bevatten.

Wat is fermentatie? 
Fermentatie is een natuurlijk proces dat ontstaat wanneer je groenten in de aanwezigheid van zout in een afgesloten ruimte bewaart. Melkzuurbacteriën komen van nature voor op groente- en fruitsoorten en zetten dan suikers (zetmeel of vezels uit groente) om in melkzuur door middel van een natuurlijk gistingsproces. Tijdens dit proces planten de melkzuurbacteriën zich voort waardoor ze toenemen in aantal. Wanneer alle suikers zijn omgezet in melkzuur is de zuurgraad gedaald waardoor slechte bacteriën niet meer kunnen leven. Vandaar dat goed bereide gefermenteerde groente lang houdbaar is. Enkele generaties terug was het fermenteren van groente in Nederland nog een veel gebruikte methode om buiten het seizoen toch over bepaalde groenten te kunnen beschikken. Op deze manier wordt o.a. zuurkool gemaakt, maar eigenlijk is elke groente geschikt om te fermenteren.

Welk voedsel nemen?
Het is niet nodig veel gefermenteerd voedsel te eten, maar dagelijks een half kopje doet al wonderen. Hiernaast is het mogelijk yoghurt, kwark of kefir te nemen. Bij voorkeur gemaakt van niet-gepasteuriseerde melk. Ook Kombucha thee is een goede drank die onder de gefermenteerde voeding valt.

Rauwe groenten en fruit vermijden tijdens de herstelfase van de darm
Wat veel mensen niet weten, is dat als men na een darmreiniging het voedingspatroon wil veranderen, bepaalde voeding moet worden vermeden. Tijdens de herstelfase van de darm is het namelijk van groot belang om rauwe groenten en fruit te vermijden. Veel mensen zullen nu denken dat dit een vreemd advies is, dit zijn toch immers gezonde voedingsmiddelen? Dat klopt in principe wel, maar het bevat vezels. Iets dat door de meeste mensen ook als erg gezond wordt gezien.

Vezels voeden de slechte bacteriën 
Echter voeden deze vezels ook de slechte bacteriën in de darm. Op het moment dat men de darm terug in balans wil brengen is het beter alleen goed gekookte en gefermenteerde groenten te eten. Daarnaast geen enkele graansoort en qua zuivel alleen de genoemde yoghurt of kwark. Bij voorkeur van rauwe melk. Tijdens dit proces zijn biologische vleessoorten geschikt om te nemen en ook soepen gemaakt van zelf getrokken bouillon.

De darm is weer in balans
Zodra de darm in balans is, kan men weer beginnen met de rauwe of kort gekookte groenten. Hoe lang het duurt tot de darm weer in balans is, hangt af van de ernst van de situatie. Bij de meeste mensen kan men aan het verdwijnen van bepaalde symptomen merken of de darm weer in balans is. In elk geval is het zo dat als er geen opgeblazenheid, misselijkheid, oprispingen, winderigheid, diarree of verstopping meer is, men al een heel eind is.

Gefermenteerd voedsel voert ook zware metalen af
Ook als de darm weer in balans is, is het een goede zaak door te gaan met het nemen van de gefermenteerde groenten. Deze zijn niet alleen goed voor het weer in balans brengen van de darmflora, maar ook geschikt om zware metalen uit het lichaam te transporteren. Dit komt omdat de celwanden van de goede bacterie in de gefermenteerde voedingsmiddelen stoffen bevatten die een aantrekkingskracht hebben voor bijvoorbeeld kwik, lood, aluminium etc. Ze binden zich aan deze stoffen en vervoeren ze via de stoelgang het lichaam uit. Het is duidelijk dat de voordelen van het eten van gefermenteerd voedsel enorm zijn. Ze helpen samen met de andere maatregelen de balans in de darm te herstellen.