Het verband tussen je bijnieren en Probiotica

11 juli 2018

Het slikken van Probiotica houdt in dat je een middel neemt dat goedaardige darmbacteriën bevat. Er bestaan vele soorten goedaardige darmbacteriën, de ene soort wat meer succesvol voor de darm dan de andere. Van dit soort supplementen wordt vaak gedacht dat het is om de darm beter te laten functioneren. Dat klopt natuurlijk, maar de goedaardige darmbacteriën doen nog veel meer dan dat.

Stress in de darm
Zo functioneert een groot deel van ons immuunsysteem via de darmbacteriën, maar ook ons hormoonstelsel is ervan afhankelijk. Dit werkt tot zeer diep in het lichaam door, tot en met de energie voorziening van het lichaam.

Als de darm niet optimaal functioneert, komt er een overgroei aan schadelijke bacteriën in de darm. Dit creëert een situatie dat we “stress in de darm” noemen. De darm en de hersenen zijn met elkaar verbonden door een grote en de meest belangrijke zenuwbaan van het lichaam, de zogenaamde Nervus Vagus. In het verleden dacht men dat deze zenuwbaan alleen bedoeld was om prikkels vanuit de hersenen naar de darm door te geven. Maar door onderzoek weten we nu dat de Nervus Vagus primair bedoeld is om signalen van de darm naar de hersenen door te geven. Om deze reden wordt dat de darm nu als een soort 2e hersenen beschouwd. Het signaal van de stress situatie in de darm komt hierdoor direct bij de hersenen binnen.

De functie van de bijnieren
Wanneer de hersenen dit signaal doorkrijgen, geven zij weer een signaal aan de bijnieren. De bijnieren zijn 2 kleine orgaantjes, te grootte van een walnoot die boven op onze nieren liggen. Deze bijnieren reguleren onder andere de stress response in ons lichaam. Dat doen ze door verschillende soorten hormonen te produceren die ons lichaam helpen bij het omgaan met stress. We kennen allemaal wel een situatie waarin er een ongeluk dreigt te gebeuren en onze bijnieren adrenaline aanmaken. Hierdoor zijn we in staat om een enorme prestatie te leveren en het ongeluk misschien wel te voorkomen. Dit is echter niet het enige soort stresshormoon dat de bijnieren aanmaken.

Het hormoon cortisol
Er is één soort hormoon dat bij langdurige chronische stresssituaties van groot belang is. Dat hormoon is cortisol. Dit hormoon heeft natuurlijk zijn goede kanten. Het is bedoeld door de natuur om ervoor te zorgen dat we in tijden van chronische stress overeind blijven. Echter, als de chronische stress te lang aanhoud en de bijnieren te lang cortisol aanmaken, heeft dit allerlei nadelige gevolgen voor de het lichaam.

Gevolgen van te veel cortisol
Langdurig verhoogde niveaus van dit hormoon zorgen er onder andere voor dat je niet meer goed gewicht kunt verliezen, je krijgt dan het beroemde zwembandje. Vermoeidheid is ook een gevolg van een verhoogd cortisol gehalte. Tevens zal je slaapritme verstoord kunnen worden, variërend van slechter slapen tot fikse slapeloosheid aan toe. Daarnaast zorgt cortisol ervoor dat je bepaalde eiwitten, zoals bijvoorbeeld collageen, niet meer goed kunt maken. Hierdoor kan je huid meer gerimpeld worden. Ook verlaagt het de werking van het immuunsysteem en de spijsvertering.

Door stress in je darm kan het zijn dat je geen ernstige stress in je leven ervaart, maar wel een verhoogd cortisol gehalte hebt. Als het cortisol gehalte langere tijd verhoogd is, dan betekent dat, dat de bijnieren ook veel te lang, veel te hard moeten werken.

Zo ontstaat bijnieruitputting
Als een orgaan gedurende langere tijd veel te hard heeft moeten werken, dan moet het daarna ook de tijd krijgen om zijn krachten weer te verzamelen. Als dat het geval is met de bijnieren, dan spreken we over een bijnieruitputting. De bijnieren hebben dan te lang en te hard moeten werken waardoor ze er vanzelf mee ophouden. Er ontstaat dan juist een te laag gehalte aan cortisol. Eigenlijk is dat nog erger dan een te hoog gehalte, maar het begint natuurlijk allemaal met een te hoog gehalte.

Hoe krijg je de darm in balans
Om die reden is het hebben van een goede balans tussen de goede en de ziekmakende bacteriën in de darm van uiterst belang voor de totale gezondheid. Het doen van een regelmatige darmreiniging is de beste eerste stap om ervoor te zorgen dat de balans tussen de 2 soorten darmbacteriën weer goed komt. Na het doen van een darmreiniging is het zaak de darmwand te laten helen en dan pas de goede darm bacteriën met een Probiotica product aan te vullen.

Voeding voor goede darmbacteriën
Daarnaast is het van groot belang om de darmbacteriën goed te voeden. Als ze in de darm zijn aangekomen moeten ze namelijk aansterken en zich gaan vermenigvuldigen. Dit kan alleen wanneer ze goede voeding krijgen. Een product dat alleen de goede darmbacteriën voedt noemen we een PRE-bioticum. Ziekmakende darmbacteriën voeden zich namelijk met onder andere rottende en gistende voedingsresten en suikers.

Overige maatregelen voor een lager cortisolgehalte
Het nemen van een goed product dat de goede darmbacteriën aanvult heeft dus een grote impact op de gezondheid van het hele lichaam. Daarnaast zijn er nog andere maatregelen die u kunt nemen om het gehalte aan cortisol laag te houden, zoals: voldoende rust nemen, acht uur per nacht slapen, veel in de buitenlucht zijn, niet overmatig sporten, niet te veel cafeïne drinken, geen energie drankjes nemen en voldoende verse, zelfgemaakte maaltijden nemen met veel verse groenten.

Er is dus duidelijk veel wat we er zelf aan kunnen doen om ons lichaam goed te laten functioneren. Bovenstaande stappen zijn eenvoudig toe te passen en zullen uw hele lichaam positief beïnvloeden.